Sejak 2,3 tahun ni, bisnes online dah jadi perkara biasa utk org malaysia.. sejak penggunaan facebook, twitter, whatsapp dan penggunaan apps2 yg lain digunakan dgn sgt pesat sekali, kebangkitan bisnes online mmg mcm cendawan tumbuh lps hujan..
Dulu, mmg susah nk percaya kat org... yelah, dahla kita tak kenal.. pastu senang2 nak bank in duit dgn 'kepercayaan' yg dia akan pos brg tu dlm keadaan baik dan kualiti terbaik..
ITU DULU..
tapi kepercayaan org zaman sekarang dah berubah... mgkn sy blh katakan antaranya disbbkan faktor 'intelligency'.. org skrg pandai cari ilmu.. pandai hayati ilmu... yelah, dulu mana ada ilmu cenggini kan.. asik 'buruk sangka' yg dia akan makan duit kita je.. skrg, ada ilmu berteknologi, ilmu marketing, ilmu kejujuran yg ikhlas utk berniaga.. dan ilmu membeli dan kepercayaan..
TAPI...
apa yg anda perlu alert dgn kebanyakan bisnes online skrg ialah :
1. MEREKA NAK TAMBAH PENDAPATAN
sama ada mereka bekerja dan membuat bisnes online secara sambilan..
sama ada mereka dah ada kedai dan bisnes online utk memberitahu org ramai ttg kewujudan mereka..
sama ada mereka surirumah/surarumah yg tak bekerja dan berbisnes online sepenuh masa..
tujuan mereka ialah mencari/menambah pendapatan harian utk survival dunia.. betul kan..
dan selama sy berbisnes online bertahun2 dan deal dgn mcm2 org utk supply produk or jadi agen or segalanya ttg bisnes, sy perasan 85% adalah dari golongan ketiga, golongan surirumah/surarumah yg menjalankan bisnes online 100%..dan TIADA KEDAI..
jadi, jgn expect bisnes2 online ni sume ada kedai, dan bila anda tau dia xde kedai, anda pandang rendah kemampuannya... saya dah jumpa RAMMMMMAI bisnes owner yg buat online at first jana lebih 15ribu sebulan.. 30 ribu.. malah 50ribu sebulan dan yg plg awesome 100 ribu! tapi masih di rumah! mungkin mereka yg berfikiran 'hanya yg ada kedai' saja yg jujur dan kelihatan yakin.. masih byk bisnes online dirumah yg menghasilkan marketing meletup dan gempak2...lebih kelihatan yakin dari yg ada kedai..
2. MENGHORMATI PRIVASI BISNES OWNER DAN MEMAHAMINYA
apa maksud privasi..?
saya tekankan disini untuk kategori surirumah dan surarumah punya bisnes..
sume yg berbisnes adalah MANUSIA... BUKAN ROBOT.. bila kita sebut manusia, kita tahu mereka ada LIFE SENDIRI... ada suami, isteri, anak2.. malah mereka pun ada masalah sendiri..sometimes lagi hebat dan 'ironi' sgt life mereka.. jadinya, sebagaimana anda boleh pm/wasap mereka tgh2 mlm, pagi2 buta, dan mereka membalasnya atas urusan bisnes, mereka juga berhak buat begitu kpd anda
pengalaman saya..
KISAH 1
saya ada cuba deal beberapa kali dgn beberapa bisnes online yg ada kedai.. biasanya mereka akan off fon atau tak jwb call/msg/wasap diluar waktu pejabat.. malah sy beberapa kali pernah ditegur 'cik,kedai xberoperasi lagi..kami akan balas selepas jam 10PAGI!' waktu tu saya wasap jam 9pagi! byk kali begini.. dlm hati saya, susahnyala org yg ada kedai ni..end up saya cari yg buat bisnes dirumah... bila2 sy wasap or msg, laju saja dibalas..
KISAH 2
seorg customer nak betulkan kad kahwin.. call saya seawal jam 7pagi! hanya utk bgtahu perubahan yg tak significant pd sy... sy ada anak kecil.. jadi jam 7 ialah time sy bz dgn urusan rumahtangga.. berkali2 dia kol sy xangkat.. sbb sy xperasan,,jam 8 pg br sy perasan dan ketika itu dia masih menelefon.. saya angkat shj terus dihentam sy, 'awk ni nak bisnes ke taknak..sy call byk kali xangkat2..blablabla' sy cuma blh minta maaf shj.. apa yg buat sy terkilan, mlm sebelum itu, jam 10mlm lebih kurang, sy ada msg dia utk beritahu ttg perubahan yg dah saya buat dan mahu dia cek shj...tp apa yg sy dpt, 'ni kan dah jam 10mlm..sepatutnya awk bgtahu time ofis hour..bukan tgh2 mlm mcmni'
oh, jadinya, saya xblh contact customer diluar ofis hour..tapi customer blh contact diluar ofis hour..sy sgt berkecil hati dgn sikap sebegini...sbgimana anda ceroboh privasi saya dan saya relakan, anda spttnya juga blh membenarkan saya ceroboh privasi anda.. ini online bisnes..bukan saya dtg rumah anda mlm2..
ini baru 2.. byk lagi peristiwa2 masam manis sepjg terlibat dgn bisnes online..
saya pernah terima customer jam 11malam.. alasan mereka sbb mereka kerja shift..habis jam 10mlm..
customer amik barang dirumah sy jam 1pagi..
amik brg jam 6 pagi... jam 8 pagi.. jam 9 pagi... semuanya waktu2 yg odd.. tp saya tak kisah sedikit pun.. sbb sy dirumah.. takde masa spesific utk sy had kan.. semuanya kerana utk memudahkan customer yg susah dgn jadual mereka.. cuba bayangkan klw sy ni kedai.. blh ke terima tetamu jam 1 pagi.. jam 6 pagi,,? kedai pun bukak jam 10pg.. tutup jam 10mlm jg... utk customer2 yg keje pd waktu yg pelik2, mmg amat susah pd mereka..
begitu sekali sy tolerate dgn customer2 sy.. sometimes, sy salu tangguhkan 'percutian' sy krn customer nak amik brg/customer jauh nak dtg tgk cth2 kad/produk lain..
jadi, utk mereka yg nak deal online, fahamilah kami2 yg ada life sendiri...sbgimana kami byk tolerate demi kepuasan dan servis terbaik utk anda, bersimpatilah sedikit..atau plg tidak pun, cukuplah sekadar diam shj.. klw setakat lambat beberapa jam utk dibls pertanyaan, jgnlah terus diherdik, dilabel bisnes teruk.. anak2 kami masih kecil... masih perlu diberi perhatian yg tgi.. ada satu ketika, anak sy sakit, dan sy terlewat sehari utk update amendment beliau.. tapi customer tu marah seolah2 sy larikan duit dia dan xbuat kerja.. utk seorg ibu, anak adalah segalanya.. sy pulangkan duit beliau dan batalkan urusniaga terus... sy xnk berurusan dgn org2 yg xde hati belas kasihan.. keuntungan tu akan terasa seperti 'kerugian berganda'..
jika kami minta maaf diatas kelambatan utk alasan apapun, terima shj dgn hati terbuka dan teruskan deal mcm biasa.. selepas anda deal beberapa kali, jika masih terasa bisnes tdak efisien, cari shj org lain... tak payah keluar kata2 tak sopan yg menyakitkan hati... itu semua DOSA..
Alhamdulillah sepanjang bisnes bertahun2, customer2 sy adalah dari kalangan yg baik2.. sgt3 memahami... bila saya kata, maaf sy di hospital, maaf anak sy sakit..maaf saya tak sihat.. mohon jasa baik utk beri sy masa siapkan design/oder anda.. respon kebanyakannya adalah positif.. malah ada yg tawarkan utk dtg kerumah sy utk lihat masalah kesihatan sy..subhanallah, baik sgt hati mereka.. sy sgt bersyukur sbb Allah dtgkan mereka yg baik2 kpd sy... tapi biasalah, selalunya yg tak berapa baik tu hanya segelintir, dan itulah yg plg diingati.. plg terkesan dlm hati.. ramai customer sy yg jadi 'kawan' sy..
" SEMUA inginkan hidup yg best tanpa sakit hati.. jika anda baik terhdp org, org lain akan berganda2 baik dgn anda.. " inilah ayat keramat yg btl2 terkesan dlm hidup sy lps menceburi bisnes online...
Selamat berbisnes Online semuanya! ^_^
Zahra
The CEO
Zahra Weddings & Printing
No comments:
Post a Comment